هايدي موسي: فرحانة بمشاركتي في احتفالية طريق الكباش

هايدي موسي: فرحانة بمشاركتي في احتفالية طريق الكباش

هايدي موسي: فرحانة بمشاركتي في احتفالية طريق الكباش

عبرت الفنانة الشابة هايدي موسى، مؤدية ترنيمة حتشبسوت، عن سعادتها الكبيرة بمشاركتها في احتفالية افتتاح طريق الكباش بالأقصر.

قائلة :”سعيدة إني كنت جزء من هذا الحدث وفخورة بمصريتي”.

وأضافت خلال مداخلة هاتفية مع برنامج “يحدث في مصر” المذاع عبر قناة “إم بي سي مصر” مساء الخميس.

أنها تدربت لمدة شهر على أنشودة حتشبسوت في الاحتفالية والتي تضمنت كلمات شكر وثناء للملك أثناء مروره بموكبه أمام معبد حتشبسوت، لافتة إلى أن حلمها تحقق بالمشاركة في حدث عالمي بعد نجاح احتفالية موكب المومياوات الملكية.

وتابعت :”الموضوع مكنش سهل خالص، تدربت حوالي شهر على الأنشودة، وكانت طالعة بحب

وحتى آخر لحظة كنت عايزة أعيد من كتر حلاوة وهيبة الموقف وأنا بغني وأسجل، كان شعور لا يوصف”.

ويذكر أن هايدي وجهت رسالة لجمهورها ومتابعي حسابها الرسمي على موقع “إنستجرام”، بعد انتهاء احتفالية الأقصر طريق الكباش.

وقالت هايدي في أكثر من فيديو عبر ستوري انستجرام: “حبيت ادخل اقولكم كلمتين من قلبي وبجد أشكركم على كل ردود الفعل وكل الكلام اللي شفته النهاردة، والناس اللي عملت شير وقالت عني كلمة طيبة او تعليق إيجابي ولمست الحاجة اللي تعبت فيها جدا النهاردة”.

وتابعت “عايزة أقول كلمتين من قلبي، بعد ما خلصت وشفت نفسي ورد فعل الناس حسيت إن الحمد لله ان ربنا بيكافئني بعد سعي سنين وسنين، ربنا بيقولي انتي عندك حاجة حلوة وتستحقي فيه حاجات عمر الواحد ما يتوقعها ولا يتخيلها كنت بتمناها انها تحصل من عند ربنا، بدون تدخل من أي مخلوق من غير ما حد يرشح اسم، حد شافك من سنين وقال ان فيه بنت اسمها هايدي وشايف انها ممكن تنفع اسمه مكافأة ربنا، بعد سعي سنين اوعى تيأس طول ما انت عندك حاجة ربنا هيكافئك”.

وأعربت عن سعادتها قائلة “سعيدة اني بوثق تاريخي كمصرية أعمل صورة وأقدم ملكة كانت موجودة كنت حاسة اني في العصر ده ومن الزمن ده، واقفة وخلصت لسه ضهري وراسي مرفوعة حاسة بفخر وهيبة، عايزة اشكر المايسترو الكبير نادر عباسي مش بس مايسترو وموسيقار عظيم لكن إنسان عظيم يؤمن بالإنسان اللي قدامه اللي عنده موهبة بيثق فيها وبيديله فرصة قالي انتي هتعملي ده، هتعمليه حلو اوي”.

الجدير بالذكر أن الحفل كان من إخراج مدير التصوير والمخرج أحمد المرسي، وشارك فيه عدد كبير من الفنانين، بينهم: محمد حماقي، لارا إسكندر، أسماء أبو اليزيد، وائل الفشني، هند الراوي. (طالع التفاصيل)

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.